Logo ontwerp

Ieder logo heeft een uniek verhaal

vdS creatie is een creatief bureau gespecialiseerd in het ontwerpen van krachtige logo’s.

Bij het ontwerpen of restylen van een logo houden we rekening met de interne identiteit en (kern)waarden van je merk of organisatie, zoals de visie en missie. Het logo zal daarbij op aansluiten en draagt dit naar buiten uit.

Ook is het belangrijk om te weten welk publiek je wilt aantrekken en met welk doel het ontworpen wordt. Is het herkenbaar en welk gevoel krijg je erbij? Hoe zien logo’s er uit van je concullega of concurrent om deze niet hetzelfde te laten lijken. Je wilt immers dat je onderscheidend bent.

Kortom: het ontwerpen van een logo is onderdeel van een merkstrategie.

Logo ontwerpen is een proces

Het ontwerpproces van een logo verloopt in een aantal fases. Er ontstaan verrassende ideeën door te brainstormen, maken we concepten door te schetsen die vervolgens digitaal worden uitgewerkt. Daarbij bedenken we een uniek symbool, zoeken we lettertypes en kleuren die daarbij passen.

De functionaliteit van een logo

Je logo op een visitekaartje en briefpapier? Dit is niet vanzelfsprekend. Je wilt uiteraard dat je logo ook goed zichtbaar is op andere mediums.

Denk hierbij aan een fysiek product zoals een verpakking. Dat deze goed wordt weergegeven op je website, op je bedrijfskleding en zelf op de gevel van je pand. Zoals je logo één of meer kleuren heeft, maken we ook je logo in een zwart-wit variant. Dat deze bruikbaar is op verschillende ondergrond kleuren of op een afbeelding. Ook daar denken we bij vdS creatie over na.

De stijl van een logo

Logo’s zijn in verschillende stijlen onder te brengen. We bekijken tijdens het concepten welke stijl het beste past, aanspreekt en functioneel is voor je merk en identiteit.

Een greep uit ons eigen portfolio:

Logo ontwerp

Typografisch logo (woordmerk)

Het bevat enkel de naam. Het ontwerp zit in de letters. Het kan een bestaand lettertype bevatten of een zelf bedachte letterstijl. Hierbij kan een subtiel ontwerp in de letters verweven zijn. Voorbeeld: Tentive en Zuydt Werkt!

Logo ontwerp

Monogram logo

Ze bestaan vaak uit initialen of afkortingen van een naam of een met een combinatie van woorden. Bijvoorbeeld: BAT – Bredase Amateur Tuinders en NOJO Sport & Events.

Logo ontwerp

Symbool logo (Beeldmerk)

Een beeldmerk, bevat geen tekst maar is een afbeelding, pictogram of symbool dat het bedrijf of merk vertegenwoordigt. Bijvoorbeeld: Pelikaan Travel Group en Team Fysiotherapie.

Logo ontwerp

Abstract logo

Ze bevatten vaak geometrische vormen die uniek zijn waarin een betekenis zit. Bijvoorbeeld: CarTalk en HeatMatrix Group.

Logo ontwerp

Combinatie logo (Woord en beeldmerk)

Hierin zijn symbool en woord met elkaar verbonden. Voorbeeld: Bredaos Koekske en De Ginneken Pomp.

Logo ontwerp

Zegel of embleem logo

Het woord, letter, initialen, wel of niet in combinatie binnen een rand, zegel of embleem. Voorbeeld: Aroy Noodle Soup en Sobremesa.

Logo ontwerp

Mascotte logo

Mascottes zijn afbeeldingen of illustraties van een personage, dier, superheld, etc. die fungeren als een visuele weergave van je merk of bedrijf. Voorbeeld: Tijd voor een Uitje en Huiswerk Cindy.

Wij verzamelen ook stijl ideeën tijdens de ontwikkeling van een huisstijl. Deze zetten we in een stylescape. Dit is een combinatie van afbeeldingen, patronen, typografie en kleuren om een bepaalde look en feel voor het merk over te brengen. Een soort moodboard maar dan op een hoger niveau. Onze ideeën en de wensen van de klant komen hierin samen en geven de ontwerprichting aan voordat we daadwerkelijk gaan ontwerpen.

Responsive logo (schaalbaar)

Wanneer een logo herkenbaar moet zijn in allerlei marketing uitingen waarin afmeting een rol speelt, dan kunnen we hier een responsive logo optioneel aan toevoegen. Logo’s zijn niet langer meer als ‘One size fits all.’

Op een kleine afmeting kunnen bepaalde elementen niet goed zichtbaar of zelf leesbaar zijn. Denk hierbij aan online gebruik als favicon op je website en als profielafbeelding van je social media kanalen. In het logo worden overbodige elementen weggelaten waardoor ze op kleine schermen even herkenbaar zijn.

Wanneer onder een logo een slogan staat dan laten we die weg, alleen het symbool logo wordt gebruikt of enkel initialen of de eerste letter van het woord. Bijvoorbeeld: het logo van CLEVER DiagnostiX.

Logo ontwerp vdS creatie Reclamebureau Breda - responsive logo

Logo guideline

Eenmaal een goed logo, ontvang je van ons een guideline. Hierin zetten we richtlijnen waarin wordt omschreven hoe je het logo het best kunt toepassen. We vermelden daarin de huisstijlkleuren en fonts (lettertypes) etc. En leveren we een complete set logo bestanden aan.

Logo ontwerp vdS creatie Reclamebureau Breda - logo guideline
Logo ontwerp

Een krachtig logo laten ontwerpen om je merk zichtbaar sterk te maken?

Kom in gesprek met vdS creatie voor een creatieve oplossing!