Toegevoegde waarde van infographics

Zet je bedrijf ‘in the picture’!

Originele infographics met een goed verhaal en een mooi ontwerp zijn fantastische aandachtstrekkers. De ogen van mensen trekken automatisch naar kleurige plaatjes en zijn daarom zeer geschikt om te delen op social media. Hiermee creëer je een groter bereik. Meer likes, meer volgers, meer webbezoekers.

Op maat geïllustreerde Infographic voor Meteor Systems door vdS creatie in Breda. Infographic voor Markland College door vdS creatie in Breda.

Aantrekkelijk en informatief verhaal

Een infographic vertelt een beeldend verhaal met kleuren, plaatjes, getallen, pijlen, woorden of korte zinnen. Het geeft in één oogopslag informatie over een bepaald onderwerp. Mensen onthouden plaatjes met een verhaal beter dan een lap tekst. ‘Een beeld zegt meer dan duizend woorden’ is zeker van toepassing op infographics!

Toegevoegde waarde van infographics

Infographics gebruiken

Werkelijk ieder onderwerp en thema kun je vormgeven in een infographic. Ook voor jouw bedrijf. Je kunt zelfs prima het logo, lettertype, kleuren en de typische stijl van jouw organisatie gebruiken. Het vergroot je herkenbaarheid en hiermee je naamsbekendheid.

Je kunt met een passende infographic:

  • een bericht op social media illustreren
  • een presentatie verduidelijken
  • het jaarverslag kracht bij zetten
  • het klantinformatieproces in beeld brengen
  • een handleiding visualiserenvoordeel vds
  • onderzoeksresultaten aantrekkelijk weergeven
  • etc.

Aanpak voor jouw infographic

Met een infographic wil je (soms complexe) informatie op een heldere, compacte én aansprekende manier weergeven. Daarom besteden we in het ontwerpproces veel aandacht aan vorm én inhoud.

We denken met je mee

vdS visuele creaties bespreekt samen met jou een aantal punten die de basis vormen voor het ontwerp. We vragen, adviseren en luisteren goed naar jouw wensen.

Stap 1: Wat wil je bereiken met de infographic?

Illustreren:
wil je een saaie tekst leuk aankleden?

Overtuigen:
is het doel om een bepaald punt over te brengen op de lezer? Wil je aansturen op bepaald gedrag?

Informeren:
wil je iets op een aantrekkelijke manier laten weten of uitleggen?

Analyseren:
moet de lezer inzicht krijgen in getallen, cijfers of andere data?


Stap 2: Voor wie maak je de infographic?

Maak je de infographic voor een algemeen publiek of voor een vakgenoot die veel weet van het onderwerp? Waarom verwacht je dat ze geïnteresseerd zijn in de infographic? Hoe beter de doelgroep is afgebakend, hoe beter we een aansprekend verhaal kunnen maken voor je lezers of gebruikers.


Stap 3: Welke informatie laat je zien?

Het doel en doelgroep van de infographic bepalen mede welke selectie we maken uit alle informatie die beschikbaar is. Wat wil je per sé laten zien? Wat is noodzakelijk? Welke teksten zijn nodig om de informatie toe te lichten? Zo maken we een keuze in wat we in beeld gaan brengen, en in welke volgorde: de lijn van het verhaal

Ons advies is altijd om het vooral simpel en doeltreffend te houden. Het moet voor iedereen in je doelgroep te snappen zijn.


Stap 4: Wat is de hoofdboodschap?

Welke informatie moet blijven hangen of wat moet het meest duidelijk naar boven komen? Welke invalshoek kiezen we? Onderscheid hoofdzaken van bijzaken. Laat je boodschap duidelijk en concreet zijn.


Stap 5: Statisch, interactief of animeren?

Waar gaan mensen de infographic tegenkomen, d.w.z. op welke manier ga je de infographic publiceren: online of op papier bijvoorbeeld? Publiceren op het web biedt de mogelijkheid om de infographic interactief of geanimeerd maken.

Wat kost het maken van een infographic?

Infographics zijn altijd uniek en speciaal voor jou gemaakt, het is maatwerk. De prijs is afhankelijk van het doel, de hoeveelheid informatie, de stijl en of het een statische, interactieve of geanimeerde infographic is.

Zit je vol inspiratie en heb je plannen om je communicatie zichtbaar te vergroten?

Ga dan in gesprek met vdS voor een creatieve oplossing!